الإنترنت دلوقتي بيشكل جزء كبير من حياتنا اليومية، عشان كدة بقى مهم جدًا للأطباء يبنوا سمعتهم على الإنترنت ويهتموا بيها بشكل كبير؛ لأن الإنترنت بيمثل قوة الـ Word of Mouth بالنسبة للأطباء، زمان كان المريض بيسأل صحابه وأهله عن دكتور كويس، بس ده كان زمان، دلوقتي المرضى بقوا بيدوروا على الدكاترة وبيشوفوا آراء الناس قبل ما يقرروا يروحوا لمين. عشان كده، لازم تكون حريص في إدارة سمعتك على الإنترنت عشان تبني ثقة بينك وبين المرضى الحاليين أو الجداد. في المقال ده، هعرفك على 6 نصايح مهمة لازم تتبعهم لإدارة سمعتك كدكتور على الإنترنت. 1. موقعك ال إلكتروني لازم يكون احترافي موقعك الإلكتروني أو الـ Website هو أول حاجة المرضى هيشوفوها عشان يعرفوك، هو بطاقتك الشخصية الجديدة اللي على الإنترنت. لازم يكون الموقع فيه معلومات عنك زي: - سيرتك الذاتية والمهنية - الخدمات اللي بتقدمها - آراء وشهادات المرضى اللي عالجتهم - طرق التواصل معاك زي عنوان العيادة، ورقم العيادة خلي بالك، الموقع لازم يكون سهل الاستخدام وسريع، وتراعي ان مريضك ممكن يكون من كبار السن. وكمان يكون شكله م...
في الوقت الحالي التكنولوجيا بتأثر في حياتنا بشكل كبير، وان يكون ليك Website خاص بيك هي الطريقة الأكثر ثقة للتواصل بينك وبين عملاءك أو المرضى بتوعك. الـ Website هو فرصتك عشان تعرض خدماتك، وتقدر تبرز شغلك وتوصل لمجموعة أكبر من المرضى. كمان الـ Website بيساعدك تبني سمعة قوية بين الأطباء بدون تكاليف إضافية. الأطباء اللي بتتجاهل أهمية الـ Website بتفقد فرص كثيرة ومميزات بيوفرها الـ Website واللي أصبح مهم جدًا في سوق العمل. في المقال ده هنعرفك ليه انت كطبيب محتاج Website ، وايه أهمية الـ Website وفوايده للأطباء. تسهيل التواصل مع المرضى الـ Website بيسهل على المرضى إنهم يتواصلوا مع الطبيب بشكل أسهل. وبيساعد المرضى على تحديد المواعيد بشكل أدق وأسهل، بدل ما يقعدوا يتصلوا أو يروحوا للعيادة من غير مواعيد، يقدروا يحجزوا مواعيدهم أونلاين ويعرفوا كل التفاصيل عن مواعيد العيادة. عرض الخدمات والمعلومات الـ Website بيكون منصة خاصة بالدكتور بتمكنه من عرض الخدمات اللي بيقدمها مفصلة. وبيوضح تفاصيل أدق عن الدكتور زي مثلًا تخصصه، والشهادات الحاصل عليها، وأماكن تواجد ...